Een hype of een levensstijl.. Only today or here to stay?

Voeding is een van de generieke dingen die wij als mens nodig hebben. Volgens de piramide van Maslow staat eten en drinken op nummer 1 als fysiologische behoefte. Hierom is het belangrijk hier op een gezonde manier mee om te gaan. Velen kiezen ervoor dit te doen met veganisme.  

Waar komt mijn eten vandaan, wat zit erin en wat was ervoor nodig om het  op mijn bord te krijgen? We denken hier steeds meer over na, en eten daarnaast steeds meer buitenshuis. De afgelopen drie jaar zijn er steeds meer veganistische restaurants gevestigd binnen Nederland, denk aan de Vegan Junkfood Bar die inmiddels al 4 locaties heeft, en zelfs het restaurant Loetje, die welbekend is om zijn ossenhaasbiefstuk, heeft veganistische opties.  

 Het samen gezond kunnen eten wordt steeds belangrijker. Voor velen houdt dit het schrappen van vlees in: vleesconsumptie  blijft dalen. Zo nam vleesexport naar landen binnen Europa vorig jaar met 1 procent af en de markt voor vleesvervangers groeit daarentegen enorm.  

Een dagje zonder vlees? Dit fenomeen is vandaag de dag bijna niet meer weg te denken. Zelfs grote bedrijven zoals Knorr en Unox, die normaal geen plantaardige producten verkopen hebben vega-opties in hun assortiment. De meeste consumenten die een vleesvrij dagje willen, grijpen eerder naar het merk wat vertrouwd aanvoelt dan dat ze voor wat nieuws gaan. 

 Volgens de consumentenbond verkopen vlees vervangers op soja basis het meest en hebben die ook de beste voedingswaarde. Hier ben ik het zelf niet mee eens. Meer dan 90% van de soja in westerse landen is chemisch, en daarnaast bevat soja een stof waardoor het vrouwelijke hormoon oestrogeen extra wordt aangemaakt in het lichaam. Dit kan zeer nadelige effecten hebben, zoals de in het eerste artikel besproken PCOS (vrouwelijke hormoonimbalans). Een dagje zonder vlees is dus niet altijd verantwoord met de meeste vleesvervangers in de schappen.   

 We kunnen dus concluderen dat veganisme meer dan een hype is en de aantallen blijven groeien. Dit komt een groot deel door bewustwording voor mens, natuur en milieu. Mensen nemen het heft in eigen handen als het gaat om hun gezondheid en de effecten die de vleesindustrie heeft op het milieu en de dieren.