Verbouwen en restylen restaurants en zitgebieden UvA

Terwijl de meesten genieten van een welverdiend zomerreces, wordt er hard gewerkt aan het verbeteren van diverse uitgifte en zitgebieden van de restaurants.

In december heeft Cormet al verschillende restaurants, coffee corners en zitgebieden gerestyled.

Begin september zullen grotere veranderingen zichtbaar zijn. Naast het restylen en inrichten van zitgebieden worden ook enkele restaurants compleet verbouwd. Onderstaand overzicht en schetsen geven een eerste indruk van wat je bij terugkomst kunt verwachten.


P.C. Hoofthuis
Het zitgebied van het restaurant op de 3e etage wordt opnieuw ingericht.


Science park 904
De uitgifte van het restaurant wordt omgebouwd tot een food court.


Roeterseiland gebouw H
De uitgifte van het restaurant wordt omgebouwd tot een food court en het zitgedeelte wordt ook vernieuwd.


Roeterseiland gebouw A
In gebouw A kun je straks terecht in een nieuwe kiosk.


Oudemanhuispoort en UB Singel
Hier krijgt het zitgebied een totale make-over.

Sluiting faciliteiten Atrium BG5
Alle faciliteiten in het Atrium/BG5 zijn gesloten. De medewerkers van Cormet staan voor je klaar in Oudemanhuispoort. 

Geplaatst op: 01-08-2017 om 14:00

Van bewustwording naar gedragsverandering

'Waarom betalen wij voor een duur en milieuvervuilend plastic flesje iedere dag, iedere week, terwijl wij het beste kraanwater ter wereld hebben?'


Leon ten Have en Joris Kemna, twee studenten aan de Hogeschool van Amsterdam vinden het ‘een krankzinnige situatie’. Ze maken zich grote zorgen om de wereldwijde milieuproblematiek en strijden voor een, om te beginnen, bronwaterfles-vrije Hogeschool en Universiteit van Amsterdam.


‘Nederland heeft het beste kraanwater ter wereld en het is in overvloed aanwezig. Waarom betalen wij studenten steeds weer voor een plastic flesje bronwater? We moeten het gewoontegedrag doorbreken. Vanuit bewustwording moeten we over naar gedragsverandering. Na het ondertekende klimaatverdrag van Parijs en de talloze krantenkoppen over de noodzaak van duurzaamheid kunnen onderwijsinstellingen als de HvA en UvA niet achterblijven’.

‘Het alternatief dat wij aanraden is de transitie naar de verkoop van de duurzame en hervulbare flessen van Join the Pipe’. 


Join the Pipe
Join the Pipe is het eerste sociale netwerk van kraanwaterdrinkers met als droom, het bouwen van de langste waterleiding om zo iedereen, overal ter wereld, van schoon drinkwater te voorzien. Join the Pipe promoot het drinken van kraanwater met als doel een eerlijke verdeling van drinkwater en het gebruik van milieuvervuilend voorverpakt bronwater tegen te gaan. Met de verkoop van watertappunten en navulbare kraanwaterflessen en met donaties financiert de organisatie schoon drinkwater projecten in ontwikkelingslanden.

Hun grootste mijlpaal sinds ze in april 2016 begonnen zijn, is dat de fles van Join the Pipe momenteel in alle eet- en drinklocaties van de HvA en UvA verkrijgbaar zijn.

‘Na een jaar onderhandelen met verschillende besturen en de cateraar is dit een heel belangrijk resultaat waar wij erg trots op zijn. Nooit eerder waren er hervulbare flessen verkrijgbaar in de restaurants van de UvA en HvA, verspreid over zoveel faculteiten. Onze eerste mijlpaal is binnen!’ 


Maar dit is niet het enige. Joris en Leon realiseerden al meer.


De programmadirecteuren van twee grote opleidingen van de HvA, Media, Informatie en Communicatie (MIC) & Communicatie (CO), kochten 1000 duurzame hervulbare waterflessen van Join the Pipe. Deze flessen worden cadeau gedaan aan gasten die, bijvoorbeeld, een presentatie hebben verzorgd. ‘Een duurzame waterfles in plaats van de eerdere fles wijn; hoe mooi is dat!?’ ‘Zij steunen onze doelstellingen, bieden hulp voor nieuwe campagnes en geven een duidelijk signaal af’.


De Centrale Medezeggenschap Raad heeft 250 JTP-flessen besteld en wil geen bronwater meer tijdens de raadsvergaderingen. ‘Zij omarmen onze visie en denken mee over een strategie’.


De facilitaire dienst van de UvA en HvA heeft flessen gekocht en verspreid deze onder de eigen medewerkers. 


Naar aanleiding van een presentatie in het Benno Premselahuis hebben docenten van MIC en CO Joris en Leon uitgenodigd een aantal lessen (onder andere over storytelling) te verzorgen aan studenten. 

Daarnaast zijn de twee gedreven studenten met Cormet en Join the Pipe in gesprek om heel concreet te bekijken hoe het initiatief tot een petfles vrije onderwijsomgeving verder vorm kan worden geven.


‘Ons werk is nog niet af, wij gaan verder. Graag willen wij zoveel mogelijk andere studenten hierbij betrekken. Immers: hoe groter het draagvalk, hoe meer wij (denken te) kunnen realiseren. Je maakt een statement, natuurlijk, door het kopen van een duurzame en hervulbare fles, maar ook door ons te helpen het goede verhaal te (blijven) verspreiden’. 


Heb jij ideeën hoe zij dit samen verder kunnen uitrollen? Heb je vragen? Wil je in gesprek?  Je kunt hen bereiken via joriskemna@live.nl  of leon.ten.have@hva.nl


Enjoy Today biedt Leon en Joris een podium en via dit platform willen zij zoveel mogelijk duurzame initiatieven en ideeën met studenten delen!

Spread the right words!

Join!!  

Geplaatst op: 02-06-2017 om 14:00

UvA students love Lithuanian cheesecakes!

Dutchies love their peanut butter, licorice and ‘hagelslag’. So when we go on holiday we will make sure we bring our own Dutch goodies with us. Sounds familiar? 

The same happened to Vincentas and Vilius, two UvA students’ economics and business, from Lithuania. They could not believe that a cheese loving country like Holland did not sell the cheesecake bars they eat every day at home in Lithuania. So they decided to import the cake to Holland and sell them at the UvA locations.



A golden opportunity?
Vincentas and Vilius, both have an entrepreneurial spirit and started their own businesses at a young age. “We see opportunities all the time and selling these cheesecakes in Holland was one of them. We started doing some research and asked students what they thought of the idea of selling the cheesecakes in Holland. They loved the idea, so after some investigation we got in touch with enjoytoday.amsterdam. They introducted us to Cormet, who is responsible for all the restaurants and coffee corners at UvA and HvA. We started the process at the end of 2016 and are very pleased that all our hard work is paying off! The first weeks we sold the bars at the Roeterseiland campus, where we study. We sold way more than we had expected!”


You named your company Thesürel, what does this mean?
Vilius: “Surel is Lithuanian for cheese, so it is a play on words. The bars are made from fresh curd*, wrapped with a thin layer of chocolate. The Magija bars are produced by Zpienas, a dairy company based in Lithuania. 


* Curd is a dairy product obtained by coagulating milk in a process called curdling


How can you further improve sales?
“Millennials love trying new products, so this is a great target market to start with. Our goal is to sell our bars to Albert Heijn and other supermarkets in the Netherlands, but first we will focus on universities and on the fine-tuning of a number of things. One of them is the communication of the product. Students think it is an ice-cream, because we display the bars on ice. We are also planning to sell different varieties, like bars with poppies or raspberries!”



How do you combine the startup of your company with your study?
“It is quite a challenge to combine it, especially in the weeks before our exams. We have divided the tasks between us, so one is focused on the logistics and the other on the marketing and expanding the business.”

Have you not tried the cheesecake bars yet, you still can! 
This week Vilius and Vincentas are selling their cakes at Science Park.


Mėgautis!!
(Enjoy!!)

Geplaatst op: 06-04-2017 om 11:00

Lezing | coffee in the city (VOL)

09-02-2017 17:30 | Lezing door hoogleraar stadssociologie Jan Rath

Deze lezing is helaas volgeboekt. Wilt u op de wachtlijst? Stuur dan een mail naar aac@uva.nl, en geef daar bij aan of u AAC lid bent. Iedereen is welkom, leden krijgen voorrang.

Het aantal koffietenten in Amsterdam groeit explosief. Betekent dit dat Amsterdammers eensklaps veel meer van koffie zijn gaan houden? Wat zegt dit over Amsterdam en haar lifestyle en creatieve economie? Hoogleraar stadssociologie Jan Rath houdt een lezing over de 'hijgerige hippigheid in de hoofdstad’.

Feit is dat de snelle verspreiding van wat wordt genoemd ‘specialty coffee bars’ allerminst aan Amsterdam is voorbehouden. Die groei heeft onder andere te maken met de opkomst van creatieve economieën, de daarmee gepaard gaande concentratie van individuen met een hoge opleiding en een op consumptie-gerichte lifestyle, en de - deels door de overheid aangejaagde - ontwikkeling van modern stedelijk leven. Wie komen er eigenlijk, wat gebeurt er in die koffietenten, en welke betekenis moeten we hieraan toedelen?

Over de spreker
Jan Rath is hoogleraar stadssociologie, verbonden aan de Afdeling Sociologie en het Center for Urban Studies van de Universiteit van Amsterdam. Rath doet onderzoek naar het verband tussen de groei van de nieuwe middenklasse, de opkomst van op hen gerichte voorzieningen, en de ontwikkeling van nieuwe vormen van stedelijkheid. Voor meer informatie en publicaties kunt u kijken op de website van Jan Rath.


Programma
17.00 uur inloop
17.30 uur start lezing
18.45 uur einde lezing

aansluitend diner (optioneel)

Adres
Amsterdamse Academische Club (AAC)
Oudezijds Achterburgwal 235 | 1012 DL Amsterdam
+31 (0)20 525 1570

Blijft u eten?

U bent van harte uitgenodigd om na afloop te blijven voor de clubschotel voor 15 euro, een heerlijke huisgemaakte schotel voor een vriendelijke prijs. Zo heeft u de mogelijkheid weer op tijd te vertrekken. Leden krijgen 15% korting.


Geplaatst op: 08-02-2017 om 12:00