Vijf ontwikkelingen om naar uit te kijken op koffiegebied

De wereld van voeding verandert continu, met koffie is dat niet anders. Drink jij deze zomer nog steeds frappuccino’s of nip je toch liever aan een blockchain-nitrokoffie met amandelmelk? Wij zetten vijf koffietrends voor je op een rijtje.

 

1. Transparantie en storytelling

We willen steeds vaker weten waar onze koffie vandaan komt. Welke boer heeft de bonen geteeld en welke route hebben de bonen afgelegd voordat het verwerkt werd in onze kickstart vanochtend? Grote koffiemerken proberen het verhaal van de boer in hun marketing te verwerken. Het verhaal van boon tot kop geeft een extra dimensie aan het kopje koffie.

 

2. Cold brew & nitro coffee

Cold brew coffee is al een tijdje gaande maar zal deze zomer in een stroomversnelling terechtkomen. In plaats van de standaard ice coffee zullen meer mensen voor cold brew kiezen als verkoelende verkwikking.

Als je écht speciaal wilt doen, ga dan voor de nitro coffee waarbij de cold brew koffie in een slagroomspuit wordt opgespoten met lachgas zodat er prik in komt en er een soort koffiefrisdrank ontstaat. Bij Kaldi Amsterdam stroomt het al uit de tap.

 

3. Direct trade

Stiekem weet je wel dat de koffiehandel een oneerlijke handel is. Ontwikkelingen als de blockchain maken het mogelijk om zonder tussenkomst van andere partijen direct bij de boer in te kopen. Op die manier ontstaat een directe, transparante verkoop van koffie door de boer aan de consument.

 

4. Melkalternatieven

Kies jij nog steeds voor een latte met koeienmelk? Saai! Er zijn tegenwoordig talloze niet-dierlijke melkalternatieven. In lijn met de trend waarbij mensen steeds minder dierlijke producten gaan consumeren, zijn plantaardige melkalternatieven om de hoek komen kijken. Probeer eens amandel-, haver- of cashewmelk om je standaard cappuccino up te switchen. Grote fabrikanten bieden inmiddels als speciale opscuimvarianten van hun producten aan de professionele horeca.

 

5. Ieder z’n eigen kop

We nemen tegenwoordig niet meer genoegen met gewoon een bakkie pleur. Het individualisme zegeviert en we willen allemaal iets eigens. Het kopje koffie is deel van onze identiteit en straalt uit wie we zijn. We identificeren ons met het verhaal wat het product ons vertelt en proberen iets uit te stralen met de koffie die we drinken.