Hoe kan het koopgedrag van studenten beïnvloed worden?

Home     Projects    Hoe kan het koopgedrag van studenten beïnvloed worden?

Start

December 2020

Naar aanleiding van Programma Verduurzaming van Facility Services wil Enjoy Today weten hoe de houding en koopgedrag van de studenten beïnvloed kan worden door middel van communicatie in de vorm van een marketingcommunicatie campagne en bijbehorende middelen. Door middel van Design Thinking werd er onderzoek gedaan naar dit vraagstuk. 

Proces

Inspirationfase

Februari 2021 tot maart 2021

In de Inspirationfase is het belangrijk om door middel van verkennend onderzoek de grootste inzichten in kaart te brengen. Inzichten vanuit de doelgroep, de organisatie, de theorie en relevante trends. Uit onderzoek is gebleken dat de doelgroep van Enjoy Today, de studenten van UvA en HvA, heel erg geïnteresseerd zijn in duurzaamheid maar er dagelijks vrij weinig mee doen. De doelgroep streeft naar een duurzame wereld, maar weet niet hoe zij dit kunnen bereiken met hun eigen gedrag. Zij worden tegengehouden in het uitten van hun motivatie hierin, omdat zij niet weten wat de effecten en gevolgen zijn van een duurzame aankoop op de campussen. 

Ideationfase

Maart 2021 tot april 2021

In de Ideationfase is er een marketingcommunicatieplan geschreven. Deze is gebaseerd op de grootste inzichten uit het Inspirationverslag. Zo is de focus van de strategie om duurzaamheid te positioneren als een levensstijl. Een levensstijl die verandering kan creëren in het bereiken van een duurzame wereld. Duurzaamheid positioneren als een levensstijl is het antwoord op de psychosociale waarden die de doelgroep associeert met duurzaamheid. Zo vinden zij een duurzame wereld en hun eigen gezondheid belangrijk. Een levensstijl kan ervoor zorgen dat er consistentere keuzes worden gemaakt, waardoor de koopintentie en houding van de doelgroep wordt vergroot met betrekking tot het doen van duurzame aankopen op de campussen. De propositie luidt dan ook: “Een duurzame wereld begint bij jou op de campus”.

Een concept wat hierbij gecreëerd is heet: Een Waardevolle Bijdrage. De conceptuele gedachte is dat iedereen zijn steentje moet bijdragen. Door middel van deze gedachte zal de doelgroep zich beseffen dat iedere keuze die zij maken met betrekking tot duurzaamheid goed is. Maar dat de keuze ook helpt in het realiseren van een steeds duurzamere wereld. Hoe klein deze keuze ook is. Het concept zal de effecten en gevolgen van de duurzame aankopen op de campus onder een vergrootglas leggen, waardoor de doelgroep deze beter begrijpt. 

 

Implementationfase

Mei 2021

Hoe het onderzoek afgelopen is? Dat kan je eind mei op deze pagina vinden!

Creator

Nabila el Omrani

Nabila is vanaf december 2020 tot en met mei 2021 met haar afstudeeropdracht bij Enjoy Today.