‘Van afval naar grondstof’ deel 2

Enjoy Today is nauw betrokken bij de ontwikkelingen en veranderingen rondom eten en drinken op jouw campus. Ook als het om afval gaat! Ons team neemt je in dit artikel mee in de ontwikkelingen van de afvalcirculatie, naar aanleiding van de presentatie van Facility Services. 

Toon: Maar liefst 70% van het succesvol scheiden van afval wordt bepaald door gebruikers zelf. Ook al hebben de meeste mensen zoals jij en ik daar goede voornemens voor, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Afval is onnodige bagage en daarom willen mensen daar het liefst zo snel mogelijk vanaf. Normale prullenbakken krijgen de voorkeur of mensen gooien in alle haast hun afval in de verkeerde scheidingsbak.    

Vanuit het COM-B-model weten we dat gelegenheid, motivatie en capaciteit belangrijk zijn voor het maken van keuzes. Ik denk dat in dit geval het probleem vooral ligt bij de motivatie en capaciteit. Door te weinig aanbod van afvalscheidingsbakken en weinig tijd, hebben mensen niet de capaciteit om afval te scheiden. Aan de andere kant zijn sommige mensen gewoon niet gemotiveerd genoeg om bijvoorbeeld hun afval iets langer bij zich te houden tot ze bij een afvalscheidingsbak komen. 

Uit de laatste presentatie van Jasper Bok kwam naar voren dat elke locatie een ander afvalpatroon heeft. Wat op de ene campus aan afvalscheiding wel werkt, werkt op een andere campus misschien niet. Om die reden zal komende tijd op verschillende campussen van de UvA en de HvA een nieuwe afvalvisie getest worden door middel van twee pilots. 

Bij de eerste pilot zal getest worden met droog en nat afvalscheidingsbakken. Dit is een relatief zuinige vorm van afvalscheiding en het wordt gezien als de grootste innovatie voor de toekomst. Het enige nadeel is dat ze geen ervaring hebben met nat afval. Met de tweede pilot zal er getest worden met duidelijk verschillende afval posten. Dit is de methode waar ze op de meeste campussen mee werken, maar op deze manier wordt er gekeken naar wat wel werkt en wat niet werkt.

Mijn verwachting is dat de pilot waarin getest wordt met droog, nat en papier het meest succes gaat hebben, omdat bij deze pilot de verantwoordelijkheid van het scheiden bij de bedrijven wordt gelegd. Zij hebben de capaciteiten om het afval zo efficiënt mogelijk te scheiden. Daarnaast betalen zij ook minder wanneer ze minder restafval hebben, dus de motivatie om te scheiden is ook hoog.

Lees hier wat Jelisha, onze Community Assistant, van de nieuwe afvalvisie vindt!

FOOD SERVICE

COLLABORATION