Wat doen de supermarkten tegen voedselverspilling?

Voedselverspilling is in heel veel landen een punt van aandacht. Het verschil zit hem erin hoe hoog het op de agenda staat. In Frankrijk, Italië, Duitsland, Denemarken, Spanje en Nederland nemen ze het voedselverspilling probleem heel serieus. Het gemiddelde in Nederland staat op 34,3 kg vast voedsel per persoon per jaar wat verspild wordt. Brood, zuivel, groente, fruit en aardappelen zijn de producten die het meest worden verspild en 9,5% van het door consumenten gekochte voedsel (bijvoorbeeld bij de supermarkt) wordt nog verspild in Nederland. Dit gebeurt vooral via rest- en gft-afval. 

Maar wat doen verschillende supermarkten met producten die bijna over de datum dreigen te gaan? Dit is per supermarkt verschillend en mogen ze dan ook voor een groot gedeelte zelf bepalen. Laten we even inzoomen op verschillende supermarkten en wat hun doen aan voedselverspilling: 

Jumbo:  

  • Het brood van de vorige dag wordt uit de schappen gehaald en gebruikt als veevoer 
  • Aangesloten bij Stichting Samen tegen Voedselverspilling  
  • Versproducten met de houdbaarheidsdatum van vandaag prijzen ze af met 0,50 cent, 1 euro, 2,50 en 4 euro stickers in ruim 600 winkels. Hier hebben ze een speciale plaats voor in de winkel waar die gekoeld en ongekoeld bewaard worden. 
  • Samenwerking met Voedselbanken in heel Nederland  
  • Werkt samen met Too Good To Go 

Albert Heijn:

  • Sommige filialen doen aan dynamisch afprijzen wat inhoudt hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting 
  • Voor filialen die dat nog niet gebruiken zijn de standaard 35% korting stickers. Die wordt ’s ochtends voor 10 uur op de producten geplakt. Bij versproducten gebeurt dit op de dag van de houdbaarheid en bij producten die langer houdbaar zijn of die je niet in één dag kan opeten gebeurt dit al enkele dagen voor de THT-datum 
  • Oud brood en sinaasappelschillen worden gebruikt voor veevoer of in nieuwe producten zoals Seepje 
  • Al het nog eetbare voedsel wordt gedoneerd aan de voedselbank 
  • Andere organische reststromen gaan naar Orgaworld  
  • Werkt samen met Instock 
  • Werkt samen met Too Good To Go 
  • Werkt samen met Verspillingsfabriek 
  • Aangesloten bij Stichting Samen tegen Voedselverspilling 

Lidl:

  • Brood wat niet verkocht is wordt gebruikt voor kippenvoer voor kippen van Kipster-eieren en als veevoer. 
  • Samenwerking met voedselbank 
  • Aangesloten bij Stichting Samen tegen Voedselverspilling  
  • Korting stickers op producten die nog maar kort houdbaar zijn. Vaak 0,25 of 0,50 cent. Liggen op één centrale plek in de winkel.  
  • ‘1 nu 1 later’ actie wat inhoud dat je een coupon krijgt bij de kassa waarmee je later die week hetzelfde product nogmaals voor dezelfde actieprijs kunt kopen als het in de aanbieding is 
  • Werkt samen met Too Good To Go 

Nederland is dus op de goede weg wat betreft het naar beneden brengen van het aantal kilogram voedsel wat wordt verspild, maar we zijn er nog niet. De supermarkten doen al het één en ander om ons te stimuleren minder voedsel te verspillen. Dan is het aan ons om daar wat mee te doen. Ben jij je bewust van al het voedsel wat je verspild? 

Volgende week lees je welke organisaties er in Nederland bezig zijn om voedselverspilling tegen te gaan. Tot volgende week!