Food trends onder millenials

Hoe kijken voedselbedrijven naar de nieuwe consument? Daar gaf trendwatcher Ariane van Mancius op vier oktober antwoord op tijdens het Food Forward event bij FLOOR in het Kohnstammhuis.

 

Millenials waren van heinde en verre naar debatcentrum FLOOR in het Kohnstammhuis getrokken om de nieuwste trends te ontdekken en de meest vernieuwende food concepten te bekijken. Wat zijn de trends en hoe bereiken bedrijven de millenial?

Volgens Mancius zijn er zes verschillende trends gaande onder millenials:

Smaak

Smaak is ontzettend belangrijk. Vooral de diversiteit is daarbij het belangrijkste punt. Food moet inclusief zijn en voor iedereen moet een aparte keuze zijn. Denk maar aan alle soorten verschillende pepernoten die nu in de winkel liggen.

Verpakkingen

Een verpakking is één van de belangrijkste onderdelen van een food product. Een goede verpakking prikkelt en grijpt je aandacht. Denk hierbij niet alleen aan een mooi etiket maar ook aan de vorm van de verpakking. Bijvoorbeeld een stazak of bestaande producten in een convenience verpakking voor on the go.

Gezondheid

Gezondere alternatieven zijn al langere tijd gaande. Vegetarische/vegan producten en concepten schieten als paddestoelen (ook vega!) uit de grond. Denk aan de vegan junk food bar en zelfs vegetarische burgers bij de McDonald’s!

Food concepts

Foodconcepten worden (opnieuw) uitgevonden. Een restaurant dat gewoon een restaurant is kan echt niet meer. Tegenwoordig zie je met concepten als de avocado show en cookie dough bar Baker’s Dough dat er zelfs hele concepten rondom één ingrediënt worden bedacht. Gasten indentificeren zich met waar ze eten en delen dat graag op social media.

Plant friendly

Denk aan het milieu. Dat is de boodschap. Onnodig plasticgebruik wordt steeds meer afgeschaft. Denk aan wegwerprietjes die worden vervangen door een kartonnen variant of labels die in de schil van groente en fruit wordt gelaserd in plaats van op een plastic verpakking gedrukt.

Technologie

Wat vinden we van kweekvlees uit een lab of 24/7 kassaloos boodschappen doen? Op het gebied van technologie ligt nog veel in het verschiet. Hier ligt de toekomst en prikkelt food onze fantasie. Ethische vraagstukken liggen in het verschiet maar de toekomst en de veranderingen die ermee gepaard gaan, zijn onvermijdelijk.

door Berend Kluijfhout fotografie FLOOR