Studentenmaaltijd – Gezonde broccolisoep

Gezonde broccolisoep
Lichte hoofdmaaltijd/warme lunch 2 personen  

Ingrediënten: 

• 1 grote sjalot (of 2 kleintjes, gesnipperd) 
  • Minimaal 300 gram broccoli  
  • 1 groentebouillonblokje 
  • Olie om in te bakken 
  • Evt. Crème fraîche of room ter garnering  

Bereidingswijze: 

Snipper de sjalot en snijd de broccoli in roosjes. De steel van de broccoli snijd je in blokjes. Voeg ongeveer een eetlepel olie in een (soep) pan en laat dit warm worden. Bak de sjalot even een minuutje aan en voeg daarna de broccoli toe. Bak dit mee voor ongeveer 2 minuten. Giet er vervolgens 1 liter water bij en verkruimel er een bouillonblokje over. Kook de broccoli ongeveer 15 minuten. Zet het vuur daarna uit en pak de staafmixer erbij. Pureer de soep totdat die glad is. Pas wel op want dit kan spatten. Breng eventueel op smaak met een klein snufje zout en wat peper. Ter garnering kan er ook een klein beetje crème fraîche worden toegevoegd of wat room.  

Variatietips: 

• Voeg meer groente toe zoals courgette of gewoon meer broccoli, sky is the limit 
  • Verdubbel dit gerecht en vries de rest van de soep in zodat je regelmatig een gezond soepje kan eten als lunch  
  • Voeg bij de sjalot ook een klein (geschild) aardappeltje toe voor een soep die wat meer gebonden is  
  • Serveer er een (volkoren)stokbroodje bij en je het een volwaarde lunch/lichte maaltijd  
  • Voor een vollere variant kunnen er nog (vega) gehaktballetjes worden toegevoegd en vermicelli.  
  • Voor extra smaak kunnen er ook kruiden zoals peterselie of basilicum toegevoegd worden  

Let op: 

• Vergeet niet de deksel op de pan te doen wanneer de broccoli aan het koken is. Al het water wil je gebruiken voor je soep.  
  • Bak de ui en de broccoli niet te lang. Dan brandt het snel aan en die smaak gaat dan in je soep zitten.  

Wat is er bekend over voedselverspilling?

Voedselverspilling is in heel veel landen een punt van aandacht. Het verschil zit hem erin hoe hoog het op de agenda staat. In Frankrijk, Italië, Duitsland, Denemarken, Spanje en Nederland nemen ze het voedselverspilling probleem heel serieus. Het gemiddelde in Nederland staat op 34,3 kg vast voedsel per persoon per jaar wat verspild wordt. Brood, zuivel, groente, fruit en aardappelen zijn de producten die het meest worden verspild en 9,5% van het door consumenten gekochte voedsel (bijvoorbeeld bij de supermarkt) wordt nog verspild in Nederland. Dit gebeurt vooral via rest- en gft-afval.  

Het gemiddelde aantal kilo’s wat in Nederland nog wordt verspild is al flink gedaald wanneer je kijkt naar de cijfers van voorgaande jaren. Volgens het Voedingscentrum was het in 2010 48 kg per persoon per jaar, in 2013 was dit 47 kg en in 2016 was dit 41 kg. Wij zijn dus met zijn allen minder voedsel gaan weggooien wat een goed teken is. Maar dit kan nog beter want we zijn er nog niet. 

De Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft een gezamenlijk (van alle aangesloten bedrijven en publieke organisaties) doel, namelijk: het aantal voedselverspilling met de helft verminderen in Nederland in 2030. Wanneer dit is behaald worden we koploper in voorbeeld het realiseren van Sustainable Development Goal 12.3. Dit doel is samen met 16 andere doelen opgesteld door landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties (VN), waaronder dus ook Nederland. Deze doelen zijn gestart in 2015 en lopen tot 2030.  

Definitie 
Voedselverspilling staat voor voedsel wat wordt verspild. Dit gebeurt wanneer het niet wordt gebruikt voor menselijke consumptie, terwijl het daarvoor wel geproduceerd is. Onvermijdbare voedselverliezen zoals schillen, eierschalen en theeresten worden hierbij niet meegerekend.  

Cijfers 

2016 

2019 

Daling percentage 

Vast voedsel (in kg per persoon)  

41,2 

34,3 

17% 

Huishoudelijk afval (in kg per persoon) 

30,4 

26,5 

13% 

Gekochte voedsel (in kg per persoon) 

11,1 

9,5 

14% 

Vloeistoffen (in L per persoon)  

57,3 

45,5 

21% 

De gemiddelde voedselverspilling in Nederland is 34,3 kilogram per persoon per jaar aan vast voedsel (inclusief zuivel en dikke vloeistoffen). In 2016 was dit 41,2 kilogram wat een daling is van 17%. Er wordt per jaar 26,5 kilogram per persoon gemeten aan huishoudelijk afval. Dit is een daling van 13% ten opzichte van 2016 aangezien het toen 30,4 kg per persoon was. Van al het gekochte voedsel wordt 9,5% verspild en in 2016 was dit 11,1%. Naast het restafval heb je ook vloeistoffen die kunnen worden verspild. Het gemiddeld aantal liter drinken wat per persoon per jaar in de gootsteen of toilet beland is 45,5 Liter per persoon over heel 2019. Zoals alle cijfers is ook dit gedaald ten opzichte van 2016. Toen was het namelijk 57,3 Liter 

Oorzaken 
Wat een grote rol speelt bij voedselverspilling is het gebrek aan kennis over de houdbaarheidsdatum en de verwarring die over dat onderwerp speelt. Veel consumenten weten vaak niet dat er naast THT (ten minste houdbaar tot) ook een TGT (te gebruiken tot) datum bestaat en wanneer ze dit wel weten, vinden ze het vaak lastig om uit te leggen wat het verschil daartussen is. Hierdoor wordt er vaak gezien dat mensen producten weggooien als de THT-datum is verstreken. Bij enorm veel producten kan het gewoon nog veilig geconsumeerd worden na de THT-datum. Wanneer je goed kijkt, ruikt en proeft kan je al duidelijk zien of je het nog kan eten of drinken.  
Dit is echter wel anders met een TGT-datum. De veiligheid is erg laag wanneer je een product consumeert na het verstrijken van de TGT-datum.  
Het is echter een ander verhaal wanneer je het product invriest (wanneer dit mogelijk is uiteraard). Hierdoor wordt de levensduur verlengd of behouden en groeien er minder tot geen bacteriën waardoor je het (gelijk na ontdooien) veilig kan eten.  

Nederland is dus al goed bezig met het verminderen van voedselverspilling. Maar we zijn er zeker nog niet en zullen met zijn alle nog beter ons best moeten doen om dit aantal zoveel mogelijk terug te dringen. Met deze informatie hoop ik meer bewustzijn te creëren en elkaar daarin te helpen. Want samen zullen we het moeten doen.  

Volgende week leg ik uit wat de effecten van de COVID-19 pandemie zijn op de voedselverspilling in ons land. Tot volgende week! 

Studentenmaaltijd – Gezonde vegetarische ravioli met tomatensaus

Gezonde vegetarische ravioli met tomatensaus
Hoofdgerecht 2 personen 

Ingrediënten: 

• 250 gram verse ravioli  
  • 400 gram Italiaanse roerbakgroenten  
  • 350 gram pastasaus  
  • Vloeibare boter of olie om in te bakken 
  • Evt. Geraspte kaas van de boerderij  

Bereidingswijze:  

Zet een pan met water op het vuur zodat die kan gaan koken. Wanneer dit bijna kookt kan je de koekenpan of wok op het vuur zetten en warm laten worden. Giet hierin een klein beetje vloeibare boter of olie. Wanneer de pan en de vloeibare boter goed warm is kan de roerbakgroenten erbij. Bak dit voor ongeveer 3 minuten. Wanneer het water kookt kan de ravioli erin. Kook dit volgens de aangegeven tijd op de verpakking. Als de groenten is gebakken kan de pastasaus erbij. Verwarm dit volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Giet de pasta af en verdeel het over 2 borden. Verdeel de saus met de gebakken groente ook over de 2 borden en rasp eventueel wat kaas van de boerderij hierover.  

Variatietips:  

• Voeg eventueel wat extra groente toe zoals champignons of paprika 
  • Voeg eventueel wat (vegetarische) kipstukjes of (vegetarisch) gehakt toe 
  • Ravioli kan ook vervangen worden door andere soorten pasta  
  • Voor een nog gezondere keuze kan er gekozen worden voor volkorenpasta, verse ongesneden groente en zelfgemaakte tomatensaus  

Let op: 

• Vergeet niet de deksel op de pan te doen zodat je water sneller kookt en er geen water onnodig verloren gaat.  
  • Kijk goed naar de ingrediëntenlijst op de pot met pastasaus. Soms zit er suiker (of andere vormen van suiker die andere benamingen hebben) in verwerkt terwijl dat onnodig is. Dit maakt de saus wat ongezonder. Uiteraard is de meest gezonde keuze om zelf de saus te maken. 
  • Laatste restje saus niet uit de pot? Voeg een scheutje water toe in de pot en draai de dop er weer op. Schut even en draai de dop er weer af. Giet het laatste restje saus ook nog in de pan.  
  • Ben je in je eentje? Doe de tweede portie in een bakje wat goed afgesloten kan worden en bewaar hem in de koelkast of de vriezer voor een andere keer.  

MeatlessMonday: interview

Denk jij erover om meer plantaardig te eten? Of ben jij benieuwd hoe andere bewust omgaan met vleesconsumptie? Laat je inspireren door Mila (20)Zij maakte op 1 januari 2021 de switch naar vegetariër. Afgelopen jaren heeft ze altijd vlees gegeten, maar met de start van het nieuwe jaar heeft ze besloten de levensstijl uit te proberen.  

Ik kan me voorstellen dat het niet altijd makkelijk is om vleesvrij te leven. Tegen welke problemen loop jij weleens aan als vegetariër? 

Ja, ik ben dus pas begonnen en heb hiervoor eigenlijk altijd ook wel van vlees genoten. Als ik de koelkast open om broodbeleg te pakken of iets anders, zie ik ook vlees liggen. Dan vind ik het wel lastig om de juiste keuze te maken. Mijn familie eet wel vlees, maar ze proberen te minderen wat ik fijn vind. Ik merk ook dat ik extra moet opletten. Bijvoorbeeld niet dat ik m’n eitje bak in een pan waar van tevoren al bacon in is gebakken. Wat me trouwens ook wel lastig lijkt is uit eten gaan. Nu ging dat natuurlijk niet vanwege Covid-19. Maar meestal zijn de keuzes voor vegetarisch/vegen niet erg breed.” 

Wat is je favoriete gerecht zonder vlees? 

“Ik HOUD heel erg van pokebowl, dat zou ik zo elke dag kunnen eten. Vooral met zalm, avocado, mango, komkommer, bosui, sesamzaadjes en lekker veel wasabi mayo erin hahah.” 

Wat zijn de voordelen van vegetarisch eten? 

“Het is gewoon beter voor de dieren en het milieu. Ik heb ook geen lichamelijk doel of iets wat ik graag wil behalen met het stoppen van vlees. Maar het zal ongetwijfeld ook wel lichamelijke voordelen hebben.” 

Welke tip zou je meegeven aan iemand die ook van plan is te stoppen met het eten van vlees? 

“Nou, zelf ben ik eigenlijk vrijwel meteen gestopt met vlees eten sinds het nieuwe jaar. Maar dat was best moeilijk. Ik denk dat je het beste eerst kan gaan minderen en daarna volledig stoppen. Een aantal vriendinnen van mij zijn ook vegetarisch (geweest), dus ik had ook naar hun ervaring gevraagd. Dat zou je ook kunnen doen.” 

Eet je echt nooit stiekem een klein stukje vlees? 

Hahah, nee. Af en toe raak ik wel in de verleiding hoor, maar ik vind het zonde om een stukje vlees te eten en vervolgens weer opnieuw beginnen. Zou ook een beetje suf zijn, dan had ik geen vegetariër moeten worden” 

Wat vind je van mensen die wel vlees eten? 

“Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Wie ben ik om mensen te verbieden om vlees te eten? Daarnaast at ik zelf een tijdje geleden ook nog vlees, dus zou het een beetje hypocriet zijn van mij om die mensen te judgen.” 

Wat is de meest vervelende opmerking die je ooit naar je hoofd geslingerd is? 

“Gelukkig heb ik dit nooit meegemaakt. De mensen om me heen vinden het alleen maar goed van me. “ 

Hoe zie je de wereld over vijf jaar als we het hebben over vleesconsumptie? 

“Dat is een lastige vraag. Ik denk dat er over vijf jaar sowieso wel minder vlees wordt gegeten. Mensen worden bewuster, maar ik denk niet dat de meerderheid volledig vegetarisch zou gaan. Er zijn nu ook al een heleboel opties qua vleesvervangers en ik denk ook wel dat er alleen nog maar meer komen. “ 

Mila is pas begonnen met deze levensstijl en gaat er helemaal voor! Wil jij anderen ook inspireren met jouw verhaal over voeding, vitaliteit of duurzaamheid? Stuur ons een mailtje en we ontmoeten jou graag! 

Positieve veranderingen bij de cateraar van UvA & HvA!

In de Week zonder Vlees eten we allemaal geen vlees en koken we dus vegetarisch. Dit initiatief heeft als doel om het flexitarisch eetpatroon te promoten waarin vlees en vis wordt afgewisseld met plantaardige gerechten, vanuit het besef dat elke dag vlees eten belastend is voor het klimaat. Van dit laatste is onze cateraar CIRFOOD zich ook erg bewust en heeft daarom actie ondernomen.   

CIRFOOD is de cateraar van eten & drinken op de campussen van UvA & HvA. Voor CIRFOOD is het enorm belangrijk dat het eten & drinken wat ze aanbieden goed, gezond en duurzaam is. Er zijn veel nieuwe recepten ontwikkeld en uitgeschreven voor alle productgroepen om het doel te behalen. Dit doel is om standaard 50% van het totale assortiment vegetarisch aan te bieden. Hoe de ontwikkelingen er nu naar uitzien zal dit percentage zelfs hoger worden! Wat goed! 

Vanaf september worden er op verschillende locaties de nieuwe gerechten gepresenteerd en naar loop van tijd zal dit op alle campussen te koop zijn. Hiernaast zijn ze ook bezig om duidelijk te communiceren naar de medewerkers en studenten van de UvA & HvA wat de herkomst van de producten is en hoeveel CO2 er minder wordt uitgestoten wanneer er wordt gekozen voor één van de vegetarische broodjes in plaats van de broodjes met vlees.  

Wij vinden dit enorm goed nieuws en zijn er in ieder geval super blij mee! Verder zijn we heel benieuwd hoe de nieuwe broodjes smaken en gaan ze dan ook zeker uitproberen wanneer de restaurants in de campussen weer open mogen. Zijn jullie ook zo enthousiast?  

Review documentaire Cowspiracy

Cowspiracy is een documentaire gemaakt door Kip Andersen. Het is al een wat oudere documentaire doordat die uit 2014 komt. Toch wilde ik hem kijken, omdat het echt gericht is op duurzaamheid en de rol van de zuivel- en vleesindustrie hierin. Van tevoren was ik erg benieuwd hoe diep ze hierop in zouden gaan en hoe ik mij achteraf zou voelen. Na verschillende documentaires over dit soort gelijke onderwerpen voelde ik mij niet zo prettig omdat ik zelf toch af en toe vlees eet en elke dag zuivel drink of eet. Ik wilde dus goed bekijken hoe ik mij achteraf voelde en wat ik van de documentaire vond.  

Allereerst gaat de documentaire over Kip Andersen. Hij startte een onderzoek naar oplossingen voor milieugerelateerde problemen. Hij doet al alles wat hem wordt verteld zoals kort douchen en met de fiets naar werk gaan. Hij gaat langs bij verschillende organisaties zoals Greenpeace. Het valt hem al snel op dat ze allemaal dingen zeiden over hoe je je steentje kan bijdragen in ons huis en daarbuiten. Echter zeggen ze helemaal niks over het feit dat er enorm veel water wordt gebruikt in de vlees- en zuivelindustrie. Wanneer hij dit aankaart bij de organisaties zeggen ze niks en worden ze stil. De reden hierachter blijkt dat ze bang zijn om sympathie van hun ‘volgers’ te verliezen.  

In de documentaire wordt er niet alleen maar gekeken naar de waterverspilling. Er wordt ook aandacht besteed aan de oceanen die worden leeggevist en hoe vele natuurgebieden moeten worden gekapt. Hij gaat opzoek naar oplossingen hiervoor, zoals boerderijen die volledig diervriendelijk zijn en waar de dieren genoeg ruimte hebben. Dit blijkt nog niet voldoende en daarbij komt hij tot de conclusie dat wanneer je veganistisch eet (volledige plantaardige voeding) je het meest milieuvriendelijk en duurzaam bezig bent.  

Ik vond deze documentaire twee kanten hebben. Positief en negatief. Het positieve deel vind ik dat het heel nuchter verteld wordt. Je kan er heel erg je eigen mening over vormen en het wordt niet specifiek één kant op gedrukt. Verder worden er veel verschillende partijen geïnterviewd wat ik heel sterk vind. Het negatieve ding vind ik dat ik alsnog een (licht) vervelend gevoel kreeg aan het einde van de documentaire doordat ik zelf wel vlees en zuivel eet. Dit valt verder wel allemaal te relativeren waardoor ik wel met een goed gevoel naar deze documentaire kijk en hem ook zou aanraden. Ik denk nu veel meer na over de zuivel die ik neem of het vlees wat ik koop. Ik weet dat er andere documentaires zijn die actueler zijn en ook over soortgelijke onderwerpen zoals duurzaamheid en plantaardige voeding gaan. Wellicht komen er in de toekomst daar ook nog reviews van.  

Zijn er nog meer documentaires waar jullie een review van willen?